![]() |
*
Sokan tudják, hogy Greta Garbo sem testalkatában, sem
személyiségében nem hasonlított kezdetben arra az ideálra,
ami mindannyiunk szemében megelevenedik neve hallatán.
…Édesanyám egykor újságíró volt, és
ebben az időszakban rengeteg különféle magazin landolt
otthonunkban. Szerencsére sosem hangzott el az, hogy
én bárminek az olvasásához kislány volnék, így szabad
vadászként merültem el hihetetlenül
izgalmas és borzalmas témákban.
Az egyik ilyen, mély nyomot hagyó élményem
egy olyan írás volt, melynek címe a Pygmaliont idézte,
és nagy sztárok átalakulásáról szólt.
Az már szinte egészen természetes, hogy Garbo nem
Gustaffson kisasszonykánt jelent meg a vásznon, s
Sofia Loren sem a Scicolone nevet vitte a világhírig.
Az azonban, hogy milyen kemény diéták,
hátsó fogak kihúzása, szemöldök teljes kitépése és
újrarajzolása, és egyéb drasztikus megoldások tettek valakit
vászonképessé, előtte eszembe sem jutott.
És még egy sort sem olvastam arról, hogy a nagy
filmipar és a folyamatos igény a közszereplésre, a
magánélet szüntelen szellőztetésére és a bálványteremtésre
milyen hihetetlen mély sebészeti hegeket hagyott a
mítoszaink lelkén, személyiségén.
*
![]() |
Kép forrása:
http://www.doctormacro.com/movie%20star%20pages/Garbo,%20Greta-Annex3.htm
|
*
Garbo egykor kifejezetten kerek idomú és közvetlen,
nevetős lányka volt, egyáltalán nem az a magányos
szfinx-figura, ami később filmjeiben és fotóin tükröződik.
Egyik leghatásosabb szerepében Mata Harit alakította, híres,
erotikus jelenetében Buddha előtt táncol, testén gyakorlatilag csak
hatalmas ékszereket viselve.
*
![]() |
Kép forrása:
http://www.doctormacro.com/movie%20star%20pages/Garbo,%20Greta.htm
![]() ![]() |
*
A színpadi, filmbéli ékszer műfaja ugyanúgy
eltér a hagyományos ékszerekétől,
mint a sztárok saját személyisége, arca és
magánélete a mozi és a sajtó által kreálttól.
A színpadi ékszer esetében a méret rögtön
az első, valamint a szín és a beállítás fényhatásai,
melyhez igazodni kell.
A filmékszer-műfaj sztárjai voltak:
Eugene Joseff(1905-1908) és felesége, Joan Castle,
a Joseff of Hollywood márkanév megalapítói.
*
![]() |
Kép: www.graysantiques.com |
*
„Ha tervezni kezdesz egy kollekciót, kezdd el a brosstűvel,
mivel ennek látod a legtöbb hasznát.
Kitűzheted a kosztüm hajtókájára, gallérjára vagy zsebére,
ráteheted a kalapra, az övre vagy az estélyire.”
/Eugene Joseff/
Eugene Joseffnek különleges tehetsége volt ahhoz, hogy beható kutatást követően
olyan történelmi stílusú ékszereket tervezzen és készítsen,
melyek egyszerűsített, és némileg átírt motívumaikkal,
formavilágukkal pontosan felidézték adott történelmi korok hangulatát.
Az utánzat-ékszereknek egy nagyon speciális családjával foglalkozott:
a színpadi és a filmvásznon használt ékszerekkel.
Ezeknél a daraboknál a méret és a felület teljesen más igényeknek kell megfeleljen.
*
![]() |
Kép: www.graysantiques.com |
*
![]() |
Kép: www.graysantiques.com |
*
Olyan látványt kell létrehoznia, mely a kameraállásokkal
és a színpadot nézők távolságával, látószögével is gondol.
Technikai elsőbbsége az ún. orosz arany alkalmazásából adódott.
Az orosz arany lényegében egy bevonat, mely jellegzetesen matt,
kissé rezes fényével megoldja azt a problémát,
melyet az igazi ékszerek jelentenek: a kamera és a forgatáskor használt
reflektorfények miatti erős fényvisszaverést, betükrözést.
Kezdetben csak bérbe adták kollekcióikat a filmstúdióknak,
később azonban elkezdték eladásra is gyártani híres színészek, színésznők
( Greta Garbo, Pier Angeli, Norma Shearer, Clarke Gable, Tony Curtis…)
által legendás filmekben viselt ékszereket, hatalmas sikerrel.
*
![](https://missalqimia.blogcdn.p3k.hu/files/2011/09/szinpadiekszer10.jpg)
*
Hazánkban számos neves tervező dolgozik
rendszeresen színpadi ékszereken, például
Szűcs Edit, de Zsaborkorszky Lili diploma-munkája
is figyelemreméltó alkotás.
MissAlqimia 2011
Csatlakozz a blog olvasói közösségéhez a facebookon!
https://www.facebook.com/MissAlqimia
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: