Miss Alqimia!

Have U ever been to CHINA??

Kedves Olvasóim!
Emlékeztek még az angol munkafüzet
klasszikus mondatára:
Have you EVER been to China??
Nos, én sajnos még nem voltam, de ismerek
valakit, aki nemrég ellátogatott ebbe a számunkra
igen kettős felhangokkal emlegetett országba
(ugye az elképesztő természeti, építészeti és
művészeti csodák, kontra a szok kici óccóval… :)).
 Ez a “valaki” pedig nem más volt, mint párom,
Viktor, aki a képeken túl még egy kis mesélést is
bevállalt a kedvünkért!
” Arra a kérdésre, hogy milyen volt Kínában, nem lehet 
azt mondani, hogy jó vagy nem jó; 
mindenkinek azt mondom, érdekes volt. 
A repülőút viszonylag költséges és hosszú, 
főleg a megfizethetőbb verziók, igazából addig élvezhető is, 
ameddig nem jön közbe váratlan probléma mondjuk a 
foglalások, késés vagy elveszett poggyász miatt 
(utóbbiban részem volt). 
 Bár lenyűgöző önbizalommal állítják, hogy beszélnek 
angolul, ez sokszor még a frekventált helyeken, 
vagyis a szállodákban és reptereken sem igazán fedi a valóságot.
Ha pedig valamit nem értenek, azt nem is igazán igyekeznek 
megoldani, ellenben az előre egyeztetett programokban 
példás idegenvezetők és házigazdák. 
Nem csupán vendségszeretőek, de nagyon tekintélytisztelők is, 
a hierarchiákban megfelelő helyet elfoglaló 
személyek felé kivétel és kérdőjel nélkül biztosítják ezt a 
fajta kiemelt bánásmódot. 
A kellemetlen viselkedésnek és a figyelemreméltó segítőkészségnek
kettőssége minden szinten megfigyelhető; 
kommunista országról van szó, a gazdasági berendezkedése viszont
sok szempontból egyöntetűen kapitalista. 
Rengetegen élnek olyan szintű szegénységben, ami európai
szemmel döbbenetes: egy rozoga bicikli, valami fedél a fejük felett, 
egy tálka rízs vacsorára, de láthatóan valamiféle békében ezzel
a szegénységgel, míg egy réteg döbbenetes luxusban, és a két 
szélsőség sok esetben még térben is egymás mellett – az utca egyik oldalán 
kétlábasos házi kifőzde, csakis helyi immunrendszerrel, szemben 
svájci órákat, kínai top-class márkákat forgalmazó, csillogó pláza. 

Természetesen az olyan metropoliszok, mint Sanghaj és a 
pöttöm falvakkal sűrűn teleszórt vidék is ilyen 
szélsőségeket mutat, az “igazi Kínát” nem lehet gyorsan és
könnyen megismerni. 
Bár gyakorlatilag minden ágazat megérezte a 
kínai gazdaság fellendülését, nem várt nehézségekbe ütközhet
egy olyan bürökratikus egyszeregy is,  
mint például számlát kérni, akár egy boltban vagy egy 
négycsillagos szállodában. 
Persze, kevésbé általános, de annál szokatlanabb ellentéteket
is fel lehet fedezni az ottani és az itthoni szemlélet közt.
Az egyik hivatalos kísérőnk, egy huszonévei közepén járó kínai
lány döbbenten mutatta a telefonján pár hónapja Budapesten 
készült fotót: egy tinédzser pár csókolózik az utcán. 
Náluk ilyesmi teljességgel elképzelhetetlen lenne. 
Átevezve a nőiesebb ellentétekre: míg az európai nők 
minden áron barnulni szeretnének, a kínai nők minden lehetséges 
eszközzel védik a bőrüket a napsütés ellen. 
Ilyenek például a groteszk alakzatokban megjelenő ellenzők, 
rikító színekben, biciklire, motorra épített napernyők vagy kézfejtől 
a póló ujjáig tartó, vékonyabb anyagból varrt kartyű. 
 Bármilyen döbbenetes, teljes testet fedő fürdőruhában 
strandolnak, hozzá egyre inkább elterjedő, símaszk-szerű 
arcfedőket is viselnek. 
Az utazás előtt komoly félelmeim voltak az étkezéssel kapcsolatban, 
nem vagyok egy nagy kínaikaja-rajongó, 
de szerencsére néhány bizarr tálalási módtól eltekintve 
igen finomakat ettem, és szerencsére arra a kérdésemre, 
ez milyen hús, sosem volt az a válasz, hogy ‘kutya’. 🙂 
Kellemes meglepetés volt az igazi kínai konyha sokszínűsége 
az itthon unalomig ismert gyorséttermi kínálattal szemben.
Ugyanakkor senkinek nem ajánlom, még a legjobb étteremben sem, 
hogy benézzen a konyhába… 
Az üzleti-és szakmai út fő témája 
természetesen a porcelángyártás volt, 
ami viszont ellentétek, ellentmondások nélkül
messzemenően lenyűgöző élményekkel szélesítette eddigi
ismereteinket, mind mennyiségében, mind méretekben, 
 mind a használt technológia minőségében.
Európában sokaknak megvan a véleménye a kínai porcelánról, 
de sajnos ennek szinte semmi köze a kinti iparhoz. 
Kis hazánkban többnyire csak a majdnem-selejt 
kategóriához lehet hozzájutni, míg a valódi, tradicionális kínai 
porcelán legszebb technikai, művészeti csodáiból nem látunk
 és nem ismerünk szinte semmit. 
Elsődleges célállomásunk Jingdezhen (ejtsd: dzsingdözsen) városa volt, 
ahol már több, mint 1700 éve gyártanak porcelánt, így nem csoda, 
hogy gyakorlatilag Kína kerámia-központja, s mivel Kína meg a világ
porcelángyártásának központja, ez a másfél milliós kisváros a 
Föld porcelániparának szíve. 
Léptéke és rendszere felfoghatatlan, több ezer műhely, manufaktúra, 
üzem és tömegtermelő gyár működik a városban, és több, 
mint százezer ember dolgozik közvetlenül
a porcelániparban. És akkor még nem esett szó a 
beszállítókról és egyéb kapcsolódó üzletágak által foglalkoztatott emberekről. 
Ebben a városban tényleg minden a porcelánról szól, 
még a villanyoszlopok is abból vannak… 
 
Az óriási méreteket öltő tömegtermelés mellett abszolute 
létezik az elmélyült alkotáson, egyszeriségen, véletlenszerűségen, 
vagy éppen a tökélyre fejlesztett ecsetkezelésen alapuló kínai 
porcelánművészet. 
Jónéhány tradicionális porcelántechnika közül 
egyik kedvencem a szeladon, ami tulajdonképpen egy
halványzöldes színűre égő magastüzű porcelánmáz, 
amely eredetileg azt a célt szolgálta, hogy díszítésre széles körben
használt, közkedvelt, de igen drága jádekő színét imitálja. 
Ez a szín egy plusz töltést ad a tárgyaknak, a fehér porcelánok
sterilitásával szemben egyfajta, természeti elemeket, 
erdőket, víztükröt, égboltot megidéző mélységet.
A lentebb látható kép pedig talán a 
legelképesztőbb tárgyat ábrázolja, amit kint láttam, 
egy kb. 1,5 m x 3m-es, kézzel festett porcelán lapot 
fakeretbe-és talapzatba helyezve. 
Aki nem ismeri a porcelánt, mint anyagot, annak talán ez 
nem annyira érdekes, de aki igen, annak abszolute lenyűgöző, 
mert ilyen méretű sík lapot készíteni hatalmas technikai bravúrt jelent. 
Ez a fajta méret és megoldás pedig Kínában 
szinte mindennapos.
Mindeme technikai bravúrokat elsősorban az teszi lehetővé, 
hogy porcelán fő alapanyagául szolgáló
kaolin agyagásvány óriási mennyiségben és rendkívül tiszta
minőségben áll rendelkezésükre, amely az európai
masszákkal összehasonlítva a kínai egészen plasztikus,
szinte úgy formálható, mint itthon a mindenki által ismert fazekas-agyag.
Ennek köszönhetően tudnak kézi korongozással 
létrehozni óriási méretű tárgyakat. 

Nagyon érdekes volt azt is látni, hogyan használják
együtt a hagyományos technikákat 21. századi felfogásban,
amit elsősorban a tárgyak dekorációjának komponálását érinti.
Végezetül a tömény szakmai programok után 
sikerült egy kicsit a belvárosban is szétnéznünk,
bár a turisztikai élményt némiképp nehezítette, hogy, 
akárcsak itthon, a nyári legforróbb időszakában jártunk, 
alap 35-36 fok és 100%-os páratartalom mellett, amitől a 
légkondícionált autóból kiszállva szó szerint szauna-élmény
csapott nem túl kellemesen arcba minket. 
Ez a fajta fullasztó, nedves forróság itthon, szerencsére, sosem 
tapasztalható meg ebben a formában. 
Ez a trópusi hőség éppen a kulturális szempontból egyik 
legjelentősebb helyszínen, egy több, mint ezer éves tartományi 
központban ért minket – ez az épületkomplexum természetesen 
mára már csupán látványosságként üzemel, ahol a látogatóknak
élőben mutatják be, milyen büntetésre számíthatott az 
ókori Kínában egy kormányzó által elítélt rab. 
Bár néhány nap természetesen nem elég egy ekkora ország, 
sőt, egy ekkora város megismerésére sem, 
mégis úgy érzem, hogy egy egészen sokszínű ízelítőt kaptam Kínából, 
s remélem, hogy a fenti néhány kép és gondolatsor 
legalább és kis részét átadta mindazon élményeknek, 
amelyekben részem volt, a hazaút alatti hotel-és poggyász-elvesztés, 
majd visszaszerzés viszontagságai így utólag
kezdenek elhalványulni… 🙂 “
MissAlqimia 2013
Fotók és beszámoló: Erdei Viktor

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!